zondag 27 mei 2012

2012 Fietsweekend Eifel Grevenbroich-Remagen

Weekend Eifel

Dag 1 Grevenbroich – Nettersheim
Afstand: 100,75 Gemidd: 17,5. Tijd:  5.45
We komen rond 11.40 uur aan in Grevenbroich en parkeren de auto bij het station. Natuurlijk is deze tijd te laat, maar dat wordt pas op de dag helder. Hans koopt wat koeken bij de bakker in het dorp en deze eten we al snel op vanuit het idee wat voeding opgeslagen te hebben voor een flink stuk fietsen. We volgen het grootste deel van de dag weggetjes langs de rivier de Erft. Bijzonder dat het lukt om deze grond vrij te houden. De hele dag zien we de mensen die de oever van het riviertje als park gebruiken om de hond uit te laten of hard te lopen o.i.d.   Ook merken we niet veel van industrie of bebouwing.
De stijging is zeer geleidelijk en we volgen de rivier tot aan de bron. We proberen de dag in drie blokken van 30 km te hakken. H. krijgt een lekke band die we gebroederlijk repareren. Op zo’n 80 km doorkruisen we Bad Munstereifel, een authentiek plaatsje met veel vakwerkhuizen en toeristen. Omdat de tijd dringt nemen we niet de rust om rond te kijken. Het echte klimmen gaat beginnen en het valt H. zwaar. Hij heeft niet zo veel gegeten in de pauze en de lichaamsenergievoorraad is op en dat in combinatie met niet zo veel condititie. Het laatste deel gaat langzaam vooruit en het wordt langzamerhand donker.

Uiteindelijk dalen we scherp naar beneden om in Nettersheim aan te komen. We hebben dan al een routebordje gemist dat midden door de velden gaat. We eten in de plaatselijke italiaan en bellen op naar de verhuurders dat we er zijn en zij zullen ons meenemen naar het appartement dat boven het dorp ligt. Een benedenwoning van een groot chalet, met een knots van een balcon. We douchen en ik probeer de krant te lezen, maar val echt snel in slaap en 's nachts moet ik veel drinken na die 100 km.

Dag2 Nettersheim – Gerolstein.
Afstand:49.57; Tijd: 2.43; Av: 18.2 ;Mx: 62 km

We zitten midden in het Eifelpark wat toch een beetje een aangeharkte omgeving is. We lopen binnen bij een natuureducatiecentrum en nemen wat folders mee. Dan vervolgen we de weg langs het spoor naar het zuiden. Dan een  overstap over de snelweg heen en dan komen we bij een kruispunt waar ik al geweest ben bij een lange toertocht naar Grenoble. We bekijken een stukje oude römerweg. Daarna volgt een flinke afdaling. 62 km per uur. Vrij link zonder helm.

We klimmen weer uit dit dalletje en drinken koffie met taart bij een typisch oud-bollig restaurant met wel een weergaloos uitzicht.  Dan na een afdaling verder klimmen naar boven. Dit is goed te doen. Dan via kleine weggetje naar Kylltalroute bij Junckerrath. Via mooi aangelegde fietspaden naar Gerolstein. Dat als historische plaats erg tegenvalt. Maar de wc en het biertje bevallen erg. We nemen de trein terug. Lekker makkelijk maar prijzig.

We gaan terug naar het huisje en drinken een biertje en genieten in de zon op het terras. Dan wordt het kouder en donker en gaan een nieuw ander restaurant zoeken dat er niet is zodat we alsnog weer bij de italiaan van gisteravond belanden. Dan maar een ander recept

We kiezen allebei iets anders dan pizza. We drinken een karafje wijn dat voldoende is voor de hele avond en praten bij over het leven en de zorgen die er bij horen. De maaltijd is voldoende en er is geen ruimte meer voor een toe.
Inmiddels kunnen we het appartement zonder hulp bereiken. Het is wel een flinke klim, maar we worden ook steeds sterker en handiger.
We duiken voldaan het bed in, want we willen om 7 uur opstaan om het drama’s van de eerste dag te voorkomen. Vanuit het eindpunt Remagen hebben we nog zo’n 4,5 uur reizen te gaan.

Dag 3 Nettersheim – Remagen
Gemidd  20.2; Afst:92.75; Tijd:.4.35  ; Gemidd.51.5

De wekker gaat om 7 uur. We pakken in en ontbijten. We hebben dan we geen keuken, maar zetten zelf een kopje thee met de gasbrander. Om 8.15 uur rijden we weg. Het is goed koud. Ik doe m'n softshell aan over mijn fietsshirt en dat is nodig ook. Ook de fietshandschoenen helpen tegen koude vingers. We kiezen de Erfttalroute en gokken dat dit de manier is om in Blankenheim te komen.
We rijden mooi langs een rivier tot een kerk en slaan dan af naar het zuiden. Dit is wel flink klimmen en dalen. Het is vroeg, maar er zijn toch wat mountain-bikers die we tegenkomen. Dan een scherpe afdaling en dan staan we in het centrum van dit toeristische plaatsje.

We willen onderweg nog wat brood kopen, maar hier is de bakker dicht. Ik maak wat foto’s en dan beginnen we aan de Ahrroute die vandaag onze leidsman is bij de afdaling. Zeker het eerste stuk is een juweeltje. Er is nauwelijks bebouwing en we kunnen regelmatig op het talud van het oude spoorlijntje rijden. Het is vroeg, fris en hebben veel afwisseling in de route en door de kronkeling van de rivier wisselt het uitzicht steeds. We merken goed dat we afdalen.

Het plaatsje Schuld valt op met mooie vakwerkhuizen en een kerkje dat mooi afsteekt tegen de klifwand van de rivier. We zien een bakker die broodjes en mocconakoffie heeft.
Een uurtje verder drinken we koffie in een zeer toeristisch plaatsje. Altenahr tegen een onverantwoord hoge prijs. We proberen te achterhalen hoe laat de trein uit Remagen vertrekt. Hans komt er niet uit en ik krijg geen wifi contact.

Dit stukje van het dal is veel toeristischer en veel mensen maken op deze zondag een wandeling of fietsen een stukje. We eten onze broodjes tegen de muur van een klooster met de wijnstruiken op de achtergrond. Dan het laatste stukje naar de Rijn.
We maken een tussenstop in Keulen. Op het plein tussen het station en de Dom is een tapijt gemaakt van duizenden foto's. Het geeft een kleurig vrolijk effect.